Välj en sida

Varför spinner katter när man klappar dom?

Det är något speciellt med ljudet av en spinnande katt som har ett sätt att lugna våra själar. Men har du någonsin funderat på varför katter spinner? Vad är det med den vibrationen som får oss att må så bra?

Det finns en hel del teori och även forskning bakom varför katter spinner när vi klappar dem. Låt oss ta en närmare titt på några av dem!

Ett tecken på tillfredsställelse

När katter är glada eller känner sig trygga spinner de för att uttrycka sin tillfredsställelse. Detta är en av de vanligaste orsakerna till att katter spinner när vi klappar dem – de uttrycker helt enkelt glädje över att vara med oss och det får oss att må bra också!

Lugnande

Katter spinner när de känner sig oroliga eller stressade eftersom det kan hjälpa dem att lugna ner sig. Den lågfrekventa vibration som skapas av deras spinnande hjälper till att minska stressnivåerna och ge dem lite lugn och ro.

Smärtlindring

Studier har visat att den vibration som skapas av en katts spinnande faktiskt kan vara bra för att lindra smärta, minska inflammation och till och med hjälpa till att läka ben och sår.

Sociala band

Katter är sociala djur, så när de spinner kan det vara ett sätt att knyta band till oss eller en annan katt i huset. Genom att spinna frigörs endorfiner som får katter att må bra, vilket i sin tur kan få dem att känna sig mer bekväma i närheten av människor eller andra katter.

Hur går det till när katter spinner?

Katter spinner genom att använda struphuvudet och diafragmamusklerna för att skapa ett ljud. Vibrationen skapas i halsen när luften passerar över stämbanden. Dock är det så att ljudet inte uppkommer när luften passerar genom stämbanden utan troligen när luften passerar området kring stämbandet. Det är därför katten kan spinna på både ut och inandning och katten kan även jama trots att den spinner.

Spinner alla katter?

Inte alla katter spinner, men de flesta gör det. Frekvensen på ljudet varierar från katt till katt och frekvensen varierar mellan 25 och 150 Hertz. Stora katter som lejon och tigrar kan faktiskt inte spinna, men de ger ifrån sig andra typer av lågfrekventa ljud som människor ibland tolkar som ett spinnande.

Oavsett om du är kattälskare eller inte är det svårt att inte bli förtrollad av ljudet av en spinnande katt! Nästa gång du klappar din katt, ta en stund för att lyssna på det mjuka ljudet av dess spinnande och njut av stunden.